Akvarelkursus del 2: Valør – lys, mellemtoner og mørke

Når et akvarelmaleri bygges op, skal man arbejde fra lys mod mørk. Ellers går man nemt glimt af akvarellens uovertrufne kvalitet som formidler af farve og stemning.

Hvad er valør i akvarel?

I akvarelteknik refererer “valør” til farvetonen eller graden af lysstyrke i en farve. Det er et centralt begreb inden for maleri og kunst generelt. Valør er en måde at beskrive, hvor lys eller mørk en farve er uden at tage hensyn til dens egentlige farve. I akvarelmaleri bruges valører til at skabe dybde, kontrast og form i billedet.

Akvarelfarver kan variere i valør fra meget lyse til meget mørke. Ved at justere valørerne i maleriet kan kunstneren opnå en følelse af rum, perspektiv og dybde. Lyse områder kaldes højlys, mørke områder kaldes skygger, og den mellemliggende grad kaldes midtoner.

For at forstå valører i akvarel eller ethvert andet maleri er det nyttigt at tænke på et sort-hvidt billede af det samme motiv. Dette hjælper med at afgøre, hvilke områder der skal males lysere og hvilke områder, der skal males mørkere for at give billedet liv og dybde.

Akvarelkunstnere kan udnytte valører ved at blande farver med mere eller mindre vand for at skabe lysere eller mørkere toner af den samme farve. Teknikken involverer normalt at male flere transparente lag af farve oven på hinanden for gradvist at opbygge den ønskede valør og dybde i maleriet.

Valører er en vigtig egenskab i akvarel og er afgørende for at skabe vellykkede og realistiske malerier, men det kan også bruges til at skabe abstrakte værker og eksperimentere med forskellige stemninger og udtryk.

Sådan bygges en akvarel op

Når vi arbejder med akvarel går vi fra lys mod mørke valører.

De lyseste valører

Efter at have skitseret sit motiv på på papiret med den foretrukne metode (se det grundlæggende kursus i akvarel), udvælger man de lyseste områder i sit maleri og lægger en svag og vandig blanding farve på. Husk at det der er hvidt, skal efterlades hvidt på papiret. Eventuelt ved hjælp af afmaskning af området, hvis du ønsker at arbejde vådt i vådt. Det hvide i et sceneri er oftest slet ikke hvidt, men derimod en palette af ekstremt lyse farver og diskrete skygger. Derimod er highlight der illustrerer genskin, spejlinger eller dybde helt hvide.

Læg hellere for lidt farvepigment på i første lag, end for meget. Lad det tørre op og tjek om du er tilfreds med nuancen. For at speede tørreprocessen op, kan du anvende en hårtørrer på god afstand (så luftstrømmen ikke flytter farven).

Man får nogle dejlige dybder i sit maleri, hvis man lægger lyse toner bag både mellem og mørke valører. Man kan så at sige male hele sit billede op i lyst, og på den måde udnytte akvarellen til fulde.

Mellemtoner

Når du har arbejdet med de lyseste valører og highlights, er det tid til at lægge lidt mere farve på. Brug mellemtonerne til at få stor dybde i din akvarel. Selvom mellemtonerne er kraftigere valør end de lyse, så er det ikke nødvendigt at lave tykke farveblandinger. En akvarel bygges nemlig op af mange lag, og hver eneste gang man lægger et lag mere på, bliver resultatet mørkere.

Det lyder måske meget dikterende, men prøv at øve dig i at lægge tynde lag, i stedet for at male det hele til på en gang.

Er du udfordret af akvarelpapir der fnuldrer, så har du nok et stykke dårligt papir foran dig. I hvert fald kan du på den måde afgøre, hvor mange lag akvarelmaling dit papir kan holde til. Et barberblad kan fjerne det værste fnulder.

Mellemtonerne kan opfattes som en stor figur, som sidder sammen og omringer de lyse toner. Mellemtonerne simplificerer et maleri og udtoner detaljer som ikke er vigtige for at beskrive det ønskede.

Mørke valører i akvarel

Til sidst lægges de kraftige slagskygger eller de mørktblandede toner på papiret. Traditionelt opfatter vi mørke grumsede toner som længst væk (dis i luft vil altid gøre farver set på lang afstand mindre klare), men en lille smule komplementærfarve – i blandet sort, for også tredimensionelle objekter til at løfte sig på papiret, hvis en skygge lægges korrekt (beregn den ved hjælp af perspektivtegning).

De mørke valører skal dosseres forsigtigt, læg lidt på, træd tilbage og se hvordan motiverne træder frem. Læg mærke til om der mangler dybde eller klarhed nogle steder og arbejd herefter med det – en detalje ad gangen. Pas endelig på med ikke at smøre akvarellen mørkt til. Akvarel skal være gennemsigtig, ellers kan du lige så godt arbejde med en anden teknik.

Hvis man ønsker en streg udenom en figur – ligesom i tegneserietegning, så skal den lægges på til allersidst, da akvarellen ellers vil løbe hen over den mørke streg undervejs, og give et mærkeligt resultat.

Læs også vores Tips til akvarelmaling – Akvarelteknik

Scroll to Top