Vådt-i-vådt, der også kaldes alla prima (nogle staver det fejlagtigt allaprima), er en fantastisk teknik til at lave smukke farveovergange med akvarel eller anden vandopløselig farve på papir. Alla prima kan også anvendes til oliemaling, men kræver mere øvelse. Vådt i vådt egner sig rigtig godt som en nybegynderteknik i akvarel.
“Alla prima” er en term, der stammer fra italiensk og betyder “ved første forsøg” eller “på første forsøg” på dansk.
Inden du går i gang bør du som minimum have læst om akvarelpapir, men er du nybegynder bør du læse hele introduktionen til akvarel.
Indholdsfortegnelse
Vådt i vådt er ikke bare én teknik
Der er to måder at male vådt i vådt med akvarel på, og du skal selvfølgelig lære dem begge.
Fælles for begge teknikker er, at du skal benytte rigtigt akvarelpapir, eller eventuelt akrylpapir hvis du vil benytte fortyndet akrylmaling til projektet. Papiret skal som minimum være såkaldt 300 grams papir.
1 Papiret gøres vådt over det hele
I den første teknik gøres hele papiret vådt ved at lægge det i vand i nogle timer. Det får derfor brug for et kar som er stort nok til at kunne dække papiret. Læg noget tungt ovenpå papiret, så det holdes nede under vand.
Nogle vil blot gøre overfladen af papiret vådt med en svamp, i stedet for at lægge det i blød. Men at gøre papiret gennemvådt vil medvirke til at det ikke buler, fordi trækket i fibrene bliver ens over det hele.
Herefter lægges papiret på en plade. Det gennemfugtede papir vil “suge” sig fast til pladen, så man undgår buler under arbejdet.
Det er ikke muligt at tape papiret fast, så metoden vil altid give et lidt bulet papir under optørringen. Efter maleriet er tørt, kan det lægges i pres og blive rettet næsten helt ud.
2 Dele af papiret gøres vådt
Nummer to teknik er nok den mest almindelige (på nær på Steinerskoler). Ved denne teknik opmales det område af papiret man gerne vil male vådt i vådt med vand. Dette gøres helt simpelt med en god stor pensel, der dyppes ofte i rent vand. Nogle benytter en svamp til at gøre papiret vådt med, men pas på den ikke er for grov så den virker som en slibning.
Når det valgte område er godt fugtigt, tilføres malingen.
Læg mærke til hvordan malingen suges ud af penslen, når den sættes ned på det våde område af papiret.
Skyl penslen mellem hver farve, sådan at selve farveblandingen sker nede på papiret og ikke inde i penslen.
Billedet øverst i dette indlæg er malet (af mig) med denne teknik, som giver mulighed for at efterlade hvide områder i maleriet.
Hemmeligheden ligger i papirets kvalitet
Får du buler i dit papir, så malingen ligger i grimme søer, så er dit papir i for dårlig kvalitet – Det er først og fremmest for tyndt.
Du kan se et eksempel på for dårligt papir, på hjemmesiden her: Billedkunstfaget
Men et papir kan også gå i opløsning. Dette sker typisk hvis man bearbejder et område for meget. Så opstår der et fnuller på overfladen, som sjældent gør noget godt for et værk. Fnulleret minder lidt om det som kommer på slidt tøj. Områder med perforeret overflade tager gerne imod lidt mere pigement end det omkringliggende papir, så det kan også have indvirkning på farvefladens ensartethed.
Alla prima oliemaleri
Når man anvender teknikken alla prima til oliemaleri, vil man skulle arbejde hurtigere end det først påførte lag kan tørre. Ellers vil man få klumper fra maling der bliver skrabet af med penslen.
Oliemaling har en relativt lang tørretid, men er nemmere at styre når man lader lagene tørre mellem påføring. Derfor maler de fleste med tørretid mellem lagene, men det kan være meget gavnligt for resultatet at øve sig i at lave glidende farvenuancer og overgange ved hjælp af alla prima.
Oliemaling flyder ikke sammen som vandopløste farver, så man vil kunne arbejde med nogle meget spændende farveovergange i sit maleri ved at bruge vådt-i-vådt metoden.