Marie Triepcke Krøyer Alfvén (1867-1940) var en bemærkelsesværdig dansk maler, der blev født som Maria Martha Mathilde Triepcke på Frederiksberg. Hendes kunstneriske rejse begyndte tidligt i 1880’erne, hvor hun modtog undervisning i tegning og maling på private kunstskoler i København. Kvinder havde på det tidspunkt ikke adgang til Kunstakademiet, hvilket førte Marie til at søge alternativer for at dyrke sit talent.
Indholdsfortegnelse
I 1887 besøgte Marie Skagen for første gang, og det var her, hun fik kontakt med den berømte kunstnerkoloni, der havde dannet sig på det sted. Hendes ophold i Skagen var dog af kort varighed, og der findes ingen bevarede tegninger eller malerier fra denne periode. Senere, i vinteren 1888/89, tilbragte hun tid i Paris, hvor hun fortsatte sin kunstneriske uddannelse på franske kunstskoler. Det var her, hun mødte P.S. Krøyer, og deres kærlighedshistorie begyndte at udfolde sig. De blev gift i 1889, og Marie blev en del af den skandinaviske kunstnerkreds i Paris.
Udfordringer og kunstnerisk mangfoldighed
Marie Krøyer malede ikke så ofte i de følgende år, da hun begyndte at interessere sig for indretning og design. Hendes kunstneriske talent strakte sig imidlertid ud over lærredet, og hun blev anerkendt for sit arbejde som designer og indretningsarkitekt. På trods af hendes kreative evner inden for design, deltog hun aldrig på udstillinger med sit designarbejde, og hendes kunstneriske bidrag på dette område forblev relativt ukendt for offentligheden.
Marie Krøyers æstetiske udforskning
Marie Triepcke Krøyer Alfvéns kunstneriske stil afspejler en unik blanding af impressionisme og personlig eksperimenteren. Selvom hun ikke malede så hyppigt som nogle af hendes samtidige, vidner hendes værker om en dyb forståelse for farve, lys og stemning.
I hendes selvportræt fra 1889 viser Marie en tendens til en mere dyster malestil, understreget af tykke penselstrøg og en skygge kastet over det meste af hendes ansigt. Dette maleri afspejler måske hendes indre kamp og selvkritik, som hun følte i sin kunstneriske praksis.
I modsætning hertil bryder hendes maleri “Markedsplads i en fransk by” fra 1898 den dystre stemning og viser et mere lyst og livligt udtryk. Dette værk fanger øjet med sin livlige palet og skildrer måske en periode med håb og inspiration i Marie Krøyers liv.
Selvom hendes kunstneriske stil kan være blevet påvirket af hendes personlige omstændigheder og selvkritik, viser hendes værker stadig et dygtigt håndværk og en følsom forståelse for maleriets form og udtryk. Marie Krøyers kunstneriske bidrag, selvom de tidligere var overset, står i dag som et vigtigt vidnesbyrd om en talentfuld kunstners kreative rejse og udvikling.
Dramatiske ægteskabelige omstændigheder
Marie Krøyers ægteskab med P.S. Krøyer var langt fra problemfrit, og hendes liv tog en dramatisk vending, da hun i 1902 mødte den svenske komponist Hugo Alfvén under en rejse til Italien. Trods hendes ægteskab med Krøyer indledte hun et forhold til Alfvén, og de blev gift i 1912 efter Krøyers død. Marie levede resten af sit liv i Sverige og blev begravet på Leksands kirkegård hvor også hendes døtre hviler.
Arv og genopdagelse af Marie Krøyers kunst
Marie Krøyers kunst blev først for alvor genopdaget efter hendes død. Hendes malerier og tegninger, som tidligere var stort set ukendte, blev endelig afsløret for offentligheden i begyndelsen af det 21. århundrede. Hendes værker, som nu er en del af Skagens Museums samling, viser hende som en talentfuld kunstner med et urealiseret potentiale, hvis kunstneriske bidrag endelig blev anerkendt og værdsat.
Marie Krøyer film
I 2012 udkom filmen om Marie Krøyers liv. Den kan ses på Filmstriben.