Lav dine egne træsnit

Her er en generel trin-for-trin guide til at lave et træsnit:

  1. Forberedelse af træblokken: Vælg en træblok af passende størrelse og kvalitet, og fjern eventuelle urenheder eller uregelmæssigheder på overfladen. Blokken skal være af en størrelse, der kan rumme det ønskede motiv og have tilstrækkelig dybde til at fremhæve detaljer.
  2. Overførsel af motivet: Overfør motivet til træblokken ved hjælp af en blyant eller kulstift. Det er vigtigt at tegne motivet omvendt, da det endelige træsnit vil være spejlvendt af det, der er tegnet på blokken.
  3. Skær træblokken: Skær træblokken langs motivet med billedskærer mejsel, huljern eller snitjern. Start med at skære langs de store områder først, og arbejd dig gradvist ned til de mindre detaljer. Pas på, at du ikke skærer for dybt eller laver for mange uregelmæssige snit, da det kan ødelægge det endelige resultat. Det du ikke skærer bort, er det der bliver motivet.
  4. Udrykning af områder: Hvis der er områder i motivet, som skal forblive hvide, kan disse områder udrykkes ved at bruge en speciel udrykker. Udrykkeren fungerer som en slags stempler, som kan fjerne dele af træet og skabe et hvidt område.
  5. Påføring af blæk: Når træblokken er skåret, kan der påføres blæk eller farve på overfladen. Blækket vil kun binde sig til de udskårne områder, mens de hvide områder forbliver tomme. Blæk og farve kan rulles på.
  6. Trykning: Placer et stykke papir over træblokken og påfør pres ved hjælp af en trykpresser eller lignende værktøj. Dette vil overføre blækket fra træblokken til papiret og skabe det endelige træsnit.
  7. Gentag: Gentag processen fra trin 5, hvis du vil lave flere kopier af det samme træsnit.

Det er vigtigt at huske på, at træsnit er en tidskrævende og præcis proces, som kræver træning og øvelse. Det kan tage flere forsøg at opnå det ønskede resultat, men med tiden og erfaring vil du blive bedre til det.

Materialer til træsnit: Træsnit værktøj

Der er flere værktøjer, der er nødvendige for at lave et træsnit. De grundlæggende værktøjer inkluderer:

  1. Skarp kniv eller snitjern: Bruges til at skære træet langs linjerne for at skabe det ønskede motiv.
  2. Udrykker: Bruges til at udrykke eller fjerne dele af træet, der skal forblive hvide i det endelige træsnit.
  3. Træblok: En træblok i passende størrelse og kvalitet, som skal skæres langs motivet.
  4. Blæk eller farve: Bruges til at farve overfladen på træblokken, som vil binde sig til de udskårne områder og skabe det endelige træsnit.
  5. Trykpresser: Bruges til at påføre pres på træblokken og papiret, når blækket overføres.

Der er også andre værktøjer, som kan være nyttige, såsom forskellige størrelser og typer af snitjern og udrykkere, en træfile og sandpapir til at justere og glatte overfladen på træblokken, en rulle til at påføre blæk eller farve, og forskellige størrelser og typer af papir til at trykke træsnittet på.

Japansk træsnit

Japansk træsnit, også kendt som “ukiyo-e”, er en kunstform, der blev populær i Japan i Edo-perioden (1603-1868). Japanske træsnit adskiller sig fra vestlige træsnit ved deres teknik og stil, og kræver nogle specifikke værktøjer og materialer.

Papiret, der anvendes til japansk træsnit, er en vigtig faktor for det endelige resultat og kan påvirke farvernes nuancer og toner, overfladens tekstur og trykpressens pres. Der er flere typer af papir, der kan anvendes til japansk træsnit, men de mest almindelige er “washi” og “torinoko” papirer.

Washi er et traditionelt japansk håndlavet papir, der er lavet af lange fibre af planter som mulberry, bambus, hamp eller ris. Washi er kendt for sin styrke, fleksibilitet og absorptionskraft og er populært til japanske træsnit på grund af sin evne til at absorbere farve og skabe en blød og delikat overflade.

Torinoko papir er også et traditionelt japansk papir, men det er ikke håndlavet og er i stedet fremstillet på en maskine. Torinoko papir er glattere og mere jævnt end washi, og kan give skarpere og mere detaljerede linjer i det endelige træsnit.

Udover disse to typer af papir kan der også anvendes andre typer, såsom “hosho” eller “mitsumata” papirer, afhængigt af kunstnerens præference og det ønskede resultat.

Det er vigtigt at vælge det rigtige papir til det ønskede træsnit og at teste forskellige papirer, farver og pres på forskellige prøver for at opnå det bedste resultat.

Japansk træsnit – Trin for trin guide

Her er en generel trin-for-trin guide til at lave et japansk træsnit:

  1. Forberedelse af træblokken: Vælg en træblok af passende størrelse og kvalitet, og skær den til størrelsen på det ønskede motiv. Den typiske størrelse på en japansk træblok er 30 cm x 20 cm x 2 cm.
  2. Overførsel af motivet: Overfør motivet til træblokken ved hjælp af en blyant eller kulstift. Det er vigtigt at tegne motivet omvendt, da det endelige træsnit vil være spejlvendt af det, der er tegnet på blokken.
  3. Skær træblokken: Brug et specielt snitjern, som kaldes en “hangi-to”, til at skære træet langs motivet. Start med at skære langs de store områder først, og arbejd dig gradvist ned til de mindre detaljer.
  4. Påføring af farve: Brug en børste til at påføre farve på overfladen af træblokken. Der anvendes traditionelt tre farver: blå, rød og gul. Farverne blandes normalt med vand for at opnå forskellige nuancer og toner.
  5. Trykning: Placer et stykke papir over træblokken og påfør pres ved hjælp af en trykpresser eller lignende værktøj. Dette vil overføre farven fra træblokken til papiret og skabe det endelige japanske træsnit.
  6. Gentag: Gentag processen, hvis du vil lave flere kopier af det samme træsnit.

Japansk træsnit kræver præcision, tålmodighed og øvelse, og der er mange forskellige teknikker og stilarter, der kan anvendes. Det er vigtigt at have de rigtige værktøjer og materialer til rådighed, herunder specielle snitjern og farver, som kan købes hos specialiserede forhandlere.

Johannes Larsen træsnit

Johannes Larsen træsnit til salg hos Galleri Nils Træsborg

Johannes Larsen (1867-1961) var en dansk maler og billedhugger, der også var kendt for sine træsnit. Larsen blev uddannet på Kunstakademiet i København og var en del af kunstnergruppen Fynboerne, der var aktive i begyndelsen af det 20. århundrede.

Larsens træsnit var inspireret af japanske træsnit og var ofte udført i en let og dekorativ stil. Motiverne var ofte dyre- eller fuglemotiver, og Larsen var især kendt for sin evne til at fange fugles bevægelse og udtryk i sine træsnit. Han var en passioneret ornitolog og brugte ofte sin viden om fugle til at skabe realistiske og detaljerede træsnit.

Larsens træsnit var populære i sin tid, og han modtog flere priser og udstillinger for sit arbejde. Hans træsnit blev også anvendt i en række bøger, herunder hans egen bog “Fugle og Fugleliv på Saltholm” (1923), hvor han illustrerede de forskellige fuglearter, der kunne findes på øen.

I dag er Johannes Larsens træsnit fortsat populære og værdsatte og betragtes som et vigtigt bidrag til dansk kunsthistorie og træsnitskunst. Hans værker kan findes i samlinger og museer over hele landet, herunder på Johannes Larsen Museet på Fyn, der er dedikeret til hans liv og arbejde.

Tip: Besøg Johannes Larsen Museet i Kærteminde. Det er hans hjem og værksted, som er bygget til af min underviser fra Kunstakademiet Poul Ingemann. Stedet og kunsten er virkelig et besøg værd.

Scroll to Top