Art Nouveau eller Jugendstil som det også kaldes, er en stilart fra slutningen af det 19. århundrede og begyndelsen af det 20. århundrede. Stilen er karakteriseret ved sine organiske, bølgende linjer og naturlige former, ofte inspireret af planter og blomster. Art Nouveau bevægelsen påvirkede mange områder, herunder arkitektur, møbeldesign, glasarbejde, tekstiler og smykker.
Art Nouveau stilen var et opgør mod den industrielle revolution og den masseproduktion, der fulgte med. Det var en tilbagevenden til håndværket og en hyldest til den naturlige verden. I dag kan man stadig se indflydelsen fra Art Nouveau i moderne design og arkitektur, hvor den organiske æstetik og de detaljerede mønstre fortsat inspirerer kunstnere og designere.
Den danske pendant til Art Nouveau – Skønvirke, kan du læse om nederst i artiklen.
Indholdsfortegnelse
Kendte art nouveau kunstnere
Blandt de mest kendte arkitekter og designere inden for Art Nouveau er Antoni Gaudí, Victor Horta og Hector Guimard.
Victor Horta hotel for Emile Tassel
Victor Hortas Hôtel Tassel i Bruxelles fra 1893, er et skelsættende Art Nouveau værk, hvor innovation, skønhed og funktionalitet forenes. Hotellet repræsenterer en banebrydende tilgang til arkitektur, hvor form og funktion smelter sammen på en hidtil uset måde. Det er på UNESCO-verdensarvsliste.
Bygningen er opdelt i tre hovedsektioner: en frontbygning, en bagbygning og en centralt placeret hal med et glasoverdækket atrium, der skaber en visuel og funktionel forbindelse mellem de forskellige dele af huset.
Horta tegnede Hôtel Tassel med tanke på både æstetik og komfort. De åbne rum og den glidende overgang mellem indendørs og udendørs, skaber en følelse af sammenhæng mellem bygningens afdelinger. De mange indbyggede møbler og smarte opbevaringsløsninger viser Hortas forståelse for praktisk anvendelighed uden at gå på kompromis med æstetikken.
Facaden af Hôtel Tassel er en harmonisk sammensætning af sten, smedejern og glas. Horta integrerede bølgende, organiske linjer i facadens design, hvilket skaber en dynamisk og levende overflade.
En af de mest bemærkelsesværdige egenskaber ved Hôtel Tassel er Hortas brug af lys. Det centrale atrium med glasloft tillader naturligt lys at trænge dybt ind i bygningen´. Dette lys spiller en vigtig rolle i at fremhæve de dekorative elementer og materialernes skønhed.
Antoni Gaudí: Sagrada Família
Sagrada Família i Barcelona, startet i 1882 og overtaget af Antoni Gaudí i 1883, er et værk der kan kategoriseres som arkitektonisk modernisme. Kirken er et ikonisk eksempel på Gaudís unikke stil, hvor gotiske og Art Nouveau-former kombineres på en særegen måde. Gaudi arbejdede på kirken i over 40, men blev aldrig færdig med den, og den er fortsat ufærdig.
Kirken er opdelt i tre hovedfacader: Fødsel, lidelse og ære illustreres i hver sin facade. Fødselsfacaden, som er den mest detaljerede, er fx fyldt med symboler fra naturen og bibelske fortællinger.
Gaudí anvendte komplekse geometriske former i designet af Sagrada Família. Interiøret er designet til at ligne en skov med træ-lignende søjler, der deler sig som grene for at støtte loftet. Farvet glas filtrerer lys ind i kirken og skaber et kalejdoskopisk lysspil.
Hver del af Sagrada Família er fyldt med symbolik. De tolv spir repræsenterer de tolv apostle, mens den centrale spir repræsenterer Jesus Kristus, omgivet af spir, der repræsenterer Jomfru Maria og de fire evangelister.
Sagrada Família er optaget UNESCO-verdensarvsliste og et ikon for Barcelona. Kirken er et vidnesbyrd om Gaudís vision og dybt religiøse tro. Gaudí sagde engang, at “min klient har ikke travlt,” hvilket refererede til Gud og understregede hans engagement i projektets langsomme, men omhyggelige konstruktion.
Park Güell
Park Güell, også i Barcelona, blev oprindeligt planlagt som en boligpark af Gaudís mæcen Eusebi Güell. Projektet startede i 1900, men blev til sidst omdannet til en offentlig park.
Parken er designet med en blanding af naturlige og organiske former samt Gaudís karakteristiske brug af mosaikarbejde. En af parkens mest berømte funktioner er netop den lange, bølgende bænk i mosaik, der omgiver den centrale plads.
Gaudí brugte lokale materialer og teknikken trencadís, hvor knuste keramiske fliser blev brugt til at skabe farverige mosaikker. Hovedindgangen har to bygninger med svampe-lignende tage og snoede former. Parken indeholder også en række akvædukter, søjlegange og trapper, der smelter harmonisk sammen med det omkringliggende landskab.
Gaudí integrerede mange symbolske elementer i parkens design, herunder religiøse og politiske symboler. Den ikoniske salamanderstatue, “El Drac,” er dækket af farverige mosaikker og menes at repræsentere alkymi eller det katalanske flag.
Park Güell er også UNESCO-verdensarv og en af Barcelonas mest besøgte attraktioner.
Hector Guimard: le Castel Béranger
Castel Béranger er den første Art-Nouveau boligbygning i Paris og bygget mellem 1895 og 1898, og et ikonisk værk hvor skønhed, innovation og funktionalitet forenes på en hidtil uset måde.
Bygningen består af 36 lejligheder og er kendetegnet ved sin asymmetriske struktur og brug af forskellige materialer som sten, mursten og smedejern. Guimard integrerede bølgende, organiske linjer i både facaden og interiøret, hvilket skaber en dynamisk og levende overflade.
Guimard designede Castel Béranger med tanke på både æstetik og komfort. De åbne rum og den glidende overgang mellem indendørs og udendørs skaber en følelse af sammenhæng og harmoni i bygningens afdelinger. De mange indbyggede møbler og smarte opbevaringsløsninger viser Guimards forståelse for praktisk anvendelighed uden at gå på kompromis med æstetikken.
Facaden af Castel Béranger er en harmonisk sammensætning af forskellige materialer og teksturer. Guimard anvendte detaljerede smedejernselementer og farvet glas for at skabe en unik og karakteristisk facade, der afspejler Art Nouveau-stilen.
En af de mest bemærkelsesværdige egenskaber ved Castel Béranger er Guimards brug af lys og farver. De store vinduer og farvede glaspartier tillader naturligt lys at trænge dybt ind i bygningen, hvilket fremhæver de dekorative elementer og materialernes skønhed. Interiøret er præget af bløde, kurvede linjer og detaljerede ornamenter, der skaber en følelse af bevægelse og liv.
Castel Béranger er ikke kun en boligbygning, men et kunstværk, der viser Guimards evne til at skabe rum, der er både æstetisk tiltalende og funktionelle.
Art Nouveau kendetegn
Nogle af de mest markante kendetegn ved Art Nouveau inkluderer:
- Organiske linjer og former:
- Et af de mest genkendelige træk ved Art Nouveau er brugen af organiske, bølgende linjer, der ofte efterligner formerne fra naturen. Dette kan ses i møbler, arkitektur, kunst og grafik.
- Dekorativ kunst:
- Udbredt brug af dekorative mønstre og detaljer. Dette inkluderer indviklede mønstre og ornamentik, som ofte integreres i arkitektur, møbler, smykker og grafisk design.
- Naturlige materialer:
- Foretrukket anvendelse af naturlige materialer som træ, glas og jern, ofte i kombination. Materialernes naturlige egenskaber blev fremhævet gennem designet.
- Glasarbejde:
- Farvet glas blev ofte brugt i vinduer og lamper. Tiffany-lamper er et kendt eksempel på Art Nouveau glasarbejde, hvor detaljerede glasstykker blev samlet for at skabe farverige, lysende kunstværker.
- Arkitektoniske elementer:
- Bygninger designet i Art Nouveau stilen har ofte flydende, buede former og detaljerede facader. Indgangen og vinduerne er ofte særligt udformede med kurvede linjer og blomsterdekorationer.
- Symbiose mellem kunst og funktion:
- En filosofi, hvor kunst og funktion blev integreret. Møbler, brugskunst og bygninger blev ikke kun designet for deres praktiske værdi, men også som kunstværker i sig selv.
- Inspireret af Japansk kunst:
- Mange Art Nouveau kunstnere blev inspireret af japanske ukiyo-e træsnit, som bragte en ny æstetik med vægt på flade, stiliserede former og asymmetri.
- Typografi:
- Skrevne bogstaver og typografi i Art Nouveau havde ofte et dekorativt præg, med kurvede linjer og ornamentale detaljer, som blev brugt i plakater og andre grafiske værker.
- Sammensmeltning af kunstarter:
- En vigtig del af Art Nouveau var at nedbryde barrierer mellem forskellige kunstformer. Maleri, skulptur, arkitektur og design blev betragtet som dele af en samlet æstetisk oplevelse.
Skønvirke i Danmark
Skønvirkeperioden, også kendt som den danske udgave af Art Nouveau, strakte sig fra slutningen af det 19. århundrede til begyndelsen af det 20. århundrede. Denne periode markerede en bevægelse mod mere kunstneriske og håndværksmæssige tilgange inden for arkitektur, design og kunst. Med inspiration fra naturen og en stræben efter at integrere æstetik i hverdagsobjekter, repræsenterede Skønvirke en tid, hvor skønhed og funktionalitet blev betragtet som uadskillelige.
Skønvirkeperioden var præget af et væld af dekorative elementer, ofte inspireret af naturens former som blomster, planter og organiske linjer. Denne stil brød med den strenge geometriske formalisme, der havde domineret tidligere design, og introducerede i stedet bløde kurver og asymmetriske former. Materialerne varierede fra metal og glas til træ og keramik, og der blev lagt stor vægt på håndværkets kvalitet. Teknikker som emaljering og sølvarbejde var populære, hvilket gav værkerne en luksuriøs og detaljerig fremtoning. Sammenlignet med den bredere Art Nouveau-bevægelse, havde Skønvirke en særlig nordisk enkelhed og robusthed, som gav den en unik karakter.
Vigtig skønvirkekunst i Danmark
Flere markante skikkelser prægede Skønvirkeperioden med deres innovative design og kunstværker. Johan Rohde, en fremtrædende kunstner og designer, var kendt for sine elegante møbler og sølvværker, ofte udformet i samarbejde med den anerkendte sølvsmed Georg Jensen.
- Thorvald Bindesbøll: En af de mest betydningsfulde danske designere og arkitekter fra skønvirkeperioden. Bindesbølls arbejde omfattede både keramik, møbler og grafisk design, og han var kendt for sin brug af organiske former og detaljerede mønstre.
- Heinrich Hansen: En anden fremtrædende skikkelse, kendt for sine møbler og interiørdesigns, som ofte indarbejdede naturmotiver og håndværksmæssige detaljer.
- Mogens Ballin: Bellin arbejdede med både metal og keramik, eksperimenterede med former og teksturer, der fremhævede materialernes naturlige skønhed.
- Brøndums Hotel i Skagen: Dette hotel er et eksempel på skønvirkeindflydelse i interiørdesign, med vægt på håndværksmæssige detaljer og kunstneriske elementer.
Bindesbøll var involveret i udsmykningen af Brøndums Hotel, især i spisestuen, hvor han designede de ikoniske paneler med portrætter af skagensmalerne. Disse paneler kan stadig ses på Skagens Museum, efter de blev overført dertil i 1946.