Dea Trier Mørch var en dansk forfatter og grafiker, født den 9. december 1941 i København og død af kræft den 26. maj 2001 samme sted. Hun var datter af Elisabeth “Ibi” Trier Mørch og Florian Martensen-Larsen. Moderen, der var arkitekt og kunsthåndværker, valgte at være alenemor for Dea og hendes bror. Dea blev gift med sangeren Troels Trier og de har sammen tre børn.
Indholdsfortegnelse
Dea Trier Mørks uddannelse
Dea Trier Mørch startede på Kunstakademiets malerskole som 16-årig og debuterede i 1961 på Kunstnernes Efterårsudstilling. Hun tog afgang fra Kunstakademiet i 1964 og fortsatte op gennem 1960’erne med at videreuddanne sig flere steder i Østeuropa. Hun startede i en abstrakt tradition, men fik efterhånden et mere realistisk udtryk, hvilket bl.a. skyldtes hendes socialistiske overbevisning.
Deas forfatterskab
Dea Trier Mørch var en af de mest fremtrædende forfattere i Danmark i det 20. århundrede. Hun debuterede som forfatter i 1964 med romanen “Vinterbørn,” der straks vakte opmærksomhed og etablerede hende som en talentfuld forfatter. Hendes forfatterskab omfattede både romaner, noveller, digte og essays, og hendes værker berørte ofte emner som kvinders rettigheder, identitet og selvrealisering.
Dea Trier Mørch skrev både skønlitteratur og rejsebeskrivelser i løbet af sin karriere som forfatter. Hendes første udgivelse var “Sorgmunter realisme. Sovjetiske raderinger” i 1968, som var en rejsebeskrivelse af hendes ophold i Sovjetunionen. Herefter udgav hun “Polen” i 1970, som også var en rejseskildring.
Hendes mest kendte og populære roman er “Vinterbørn” fra 1976, som også blev filmatiseret og blev en stor succes. Bogen handler om en gruppe kvinder, der bor i en kollektiv i København, og beskriver deres hverdagsliv og kamp for solidaritet og lighed. “Vinterbørn,” behandlede abort og kvindekamp og blev en vigtig tekst i den danske debat om retten til abort. Hendes engagerede skrivestil og skarpe analyser gjorde hende til en vigtig stemme inden for feministisk litteratur.
Andre romaner af Dea Trier Mørch inkluderer “Kastaniealleen” fra 1978, “Den indre by” fra 1980, “Aftenstjernen” fra 1982, “Morgengaven” fra 1984, “Skibet i flasken” fra 1988 og “Landskab i to etager” fra 1992. Hun skrev også en brevroman sammen med sin datter, Sara Trier, kaldet “Hvide løgne” i 1995.
Dea Trier Mørch blev kendt for sit fokus på kvinders rettigheder og kamp for solidaritet i sine romaner. Hendes senere værker viste en større åbenhed og mindre dogmatisme i udtrykket, men stadig med fokus på kampen for et meningsfyldt liv.
Den billedkunstneriske karriere
Dea Trier Mørch arbejdede med flere forskellige kunstteknikker, herunder maleri og grafik.
I starten af sin billedkunstkarriere arbejdede hun med abstrakt maleri, men senere udviklede hun et mere realistisk udtryk. Hun blev også kendt for sine litografier, linoleumssnit, træsnit og kobberstik.
Litografier
Dea Trier Mørks litografier er kendetegnet ved et stærkt og udtryksfuldt formsprog, hvor hun ofte arbejdede med klare farver og kontraster. Hendes motiver var ofte inspireret af naturen og det dagligdags liv, men hun arbejdede også med mere politiske og samfundsmæssige temaer. Hendes litografier var populære og blev udstillet både i Danmark og i udlandet.
Det socialistiske kunstnerkollektiv Røde Mor blev stiftet i 1969 af en gruppe kunstnere, heriblandt Dea Trier Mørch og Troels Trier, som var Dea Trier Mørchs daværende partner. Røde Mor var en del af den politiske aktivisme og kulturradikalisme, der prægede 1970’erne i Danmark, og gruppen ønskede at bruge kunsten til at støtte den politiske kamp for arbejderklassen og mod imperialismen, samt gøre kunsten folkelig og samfundsforandrende.
Gruppen udgav en række musikalbum og optrådte i mange forskellige sammenhænge, heriblandt på arbejdspladser og demonstrationsmarcher. Deres musik var ofte provokerende og politisk ladet.
Dea Trier Mørch bidrog med sine grafiske evner til Røde Mors plakater og albumcovers, og hun var også medforfatter til en række af gruppens tekster og sange. Røde Mor opløstes i slutningen af 1970’erne, men har siden fået en kultstatus som et ikonisk eksempel på den politisk aktive kunst i 1970’erne.
Dea Trier Mørch var også aktiv som samfundsdebattør og kæmpede for ligestilling og kvindefrigørelse. Hun deltog i kvindebevægelsen og arbejdede for at ændre samfundets opfattelse af køn og magtforhold. Hendes eftermæle inkluderer hendes bidrag til at skabe en mere lige og retfærdig verden for kvinder.
Dea Trier Mørch efterlod sig et dybt indtryk i dansk litteratur og samfundslivet. Som en markant forfatter og feminist blev hun en banebrydende skikkelse inden for dansk kulturliv. Hendes eftermæle er præget af hendes betydningsfulde bidrag til litteraturen og hendes aktivisme for ligestilling og kvindefrigørelse.