Mark Rothko: Sådan malede Rothko – Lær det selv

Mark Rothko var en amerikansk maler, der levede fra 1903 til 1970. Han var en af ​​de mest indflydelsesrige kunstnere i det 20. århundrede og er kendt for sine abstrakte malerier, der ofte består af store farvefelter.

Billedet er under fair use reglen og fra Guggenheim Museet. Det har titlen Black on Gray og er fra 1970.

Mark Rothkos liv

Rothko blev født i Letland og flyttede til USA som barn. Han studerede maleri ved Yale University og senere ved Art Students League i New York City. Hans tidlige arbejde var influeret af surrealisme og ekspressionisme, men han udviklede snart sin egen stil, der blev karakteriseret ved store farvefelter, der blev lagt oven på hinanden for at skabe dybde og tekstur.

Rothko anså sit arbejde for at have en åndelig dimension, og han mente, at hans malerier kunne fungere som meditative objekter. Hans farvevalg og sammensætning af farver var særligt vigtigt for ham, og han brugte ofte en begrænset farvepalet til at skabe følelsesmæssige reaktioner hos beskueren.

Rothko var en del af den abstrakte ekspresionisme-bevægelse i 1940’erne og 50’erne, og hans arbejde inspirerede mange andre kunstnere, herunder Jackson Pollock og Willem de Kooning. Han udstillede på nogle af de mest prestigefyldte kunstmuseer i verden, herunder Museum of Modern Art i New York og Tate Modern i London.

Desværre led Rothko af depression og begik selvmord i 1970. Hans kunstarv lever dog stadig videre, og hans værker betragtes som en vigtig del af den abstrakte kunst og 1900-tallets kunsthistorie.

Mark Rothkos kunst

Mark Rothko var en fremtrædende amerikansk kunstner, bedst kendt for sine abstrakte malerier, som er komponeret af store, farvefyldte rektangler. Hans malerier er ikke-repræsentative og fokuserer på farve og form, i stedet for at skildre genkendelige objekter eller billeder.

Rothko var dybt interesseret i farver, og han brugte ofte en begrænset farvepalette i sit arbejde. Han troede, at farverne i hans malerier kunne fremkalde følelsesmæssige reaktioner fra beskueren og tilføre hans kunst et åndeligt aspekt.

Mange af hans malerier er store i skala og kan fylde en hel væg. De består af flere lag farver påført lærredet i tykke strøg eller med en malerulle. De forskellige lag skaber dybde og tekstur i maleriet og kan antyde en fornemmelse af rum og bevægelse.

Rothkos malerier kan også have en meditativ effekt på beskueren, og han troede, at hans arbejde kunne fungere som meditative objekter. Hans abstrakte værker udfordrer beskuerens opfattelse af virkeligheden og kan åbne op for en dybere forståelse af det menneskelige sind og bevidsthed.

Analyse af Rothkos teorier om kunst

En af de centrale teorier, som Rothko udviklede, var hans syn på farve. Han mente, at farve var den vigtigste komponent i maleriet og at farver kunne have en dybtgående psykologisk virkning på betragteren. Rothko mente, at farver kunne bruges til at udtrykke følelser og åndelige stemninger, og at de kunne påvirke betragterens følelsesmæssige tilstand. Han brugte derfor farver på en måde, som skabte en intens følelsesmæssig oplevelse for beskueren.

Rothko var også meget interesseret i rum og dybde i maleriet. Han mente, at maleriet skulle skabe en følelse af rum og åbenhed, som kunne give beskueren en følelse af at være omringet af maleriet. Han eksperimenterede med at male store farvefelter, som syntes at svæve foran beskueren, og som skabte en følelse af dybde og atmosfære.

Endelig var Rothko også optaget af kunstens rolle i samfundet. Han mente, at kunstens rolle var at give mennesker mulighed for at forbinde sig med noget større end sig selv og at skabe en følelse af åndelig dybde og mening i tilværelsen. Han troede, at kunst kunne være en kraftfuld vej til at forbinde mennesker på tværs af kulturelle og geografiske skel og til at skabe en dybere forståelse af det menneskelige sind og dets relation til verden omkring os.

Psykologi i Rothkos kunst?

En af de mest kendte psykologiske teorier, som Rothkos kunst ofte er blevet forbundet med, er Gestalt-teorien. Ifølge Gestalt-teorien er vores perception af verden baseret på vores evne til at opfatte mønstre og helheder i de ting, vi ser. Rothkos malerier, som ofte består af store farvefelter, kan ses som eksempler på Gestalt-principperne. Betragteren opfatter maleriets helhed og form, mens farverne og deres relationer skaber en oplevelse af bevægelse, dybde og atmosfære.

Rothkos brug af farver i hans værker har også været forbundet med psykologiske teorier om farvernes påvirkning på vores humør og følelser. Ifølge nogle teorier kan farver have en direkte påvirkning på vores følelser og kan skabe forskellige stemninger. Rothko selv har udtalt, at han brugte farver til at skabe en følelse af åndelig ro og fred.

Endvidere har Rothkos værker også været forbundet med psykoanalytiske teorier om det ubevidste sind. Hans abstrakte malerier kan ses som udtryk for det ubevidste og følelser, som ikke kan udtrykkes med ord. Hans brug af farver og form kan ses som symbolske udtryk for disse følelser og det ubevidste.

Alt i alt kan Rothkos kunst ses som et eksempel på, hvordan kunst og psykologi kan være forbundet. Hans brug af farve og form til at skabe emotionelle oplevelser for betragteren kan ses som en illustration af psykologiske teorier om perception og følelser.

Rothko Chapel

Rothko Chapel er et interkonfessionelt* kapel i Houston, Texas, USA, der blev indviet i 1971. Kapellet er kendt for sin enestående kunstsamling, der inkluderer 14 store malerier af Mark Rothko.
Rothko blev bedt om at skabe malerierne til kapellet af Houston-kunstsamlerne John og Dominique de Menil i 1964. Rothko så det som en mulighed for at skabe et samlet kunstværk, hvor hans malerier ville interagere med arkitekturen og belysningen i kapellet for at skabe en helhedsoplevelse for beskueren.

Rothkos malerier i kapellet er præget af en lys farvepalette og enkelhed i deres form, som skaber en indadvendt og reflekterende stemning i kapellet. Malerierne er arrangeret i tre lodrette rækker og har en overvældende størrelse og intens farve. Rothko designede også rummet omkring malerierne, hvor lysindfaldet og arkitekturen arbejder sammen med maleriernes farver for at skabe en intens åndelig oplevelse for beskueren.

Rothko Chapel er en unik og bemærkelsesværdig skabelse, der viser Rothkos evne til at skabe en følelsesmæssig og åndelig oplevelse gennem sin kunst. Kapellet er blevet en destination for kunstelskere og åndelige søgende fra hele verden og fortsætter med at inspirere og fascinere besøgende med sin enestående kunst og arkitektur.

* Ordet “interkonfessionel” betyder, at noget er åbent for eller involverer flere forskellige religiøse trosretninger eller konfessioner. Det kan f.eks. referere til en organisation, en begivenhed eller et rum, der er tilgængeligt og bruges af mennesker med forskellige religiøse overbevisninger. I konteksten af Rothko Chapel refererer det til, at kapellet er et rum, hvor mennesker med forskellige religiøse overbevisninger og baggrunde kan komme og mødes og finde fællesskab gennem kunst og meditation, uden at nogen bestemt trosretning dominerer.

Lær af Rothko

Nutidens kunstnere kan lære flere værdifulde lektioner fra Rothkos arbejde:

  1. Arbejd med farve: Brug en begrænset farvepalet og eksperimenter med at skabe lagdelte farvefelter, der kan fremkalde følelsesmæssige reaktioner. Ved at eksperimentere med farver på denne måde kan du kommunikere en stemning eller følelse i dit arbejde.
  2. Udforsk abstraktion: Eksperimentér med nye former for abstraktion og udforsk det ikke-repræsentative i dit arbejde. Tag inspiration fra Rothkos abstrakte værker og udfordr betragterens opfattelse af virkeligheden.
  3. Eksperimenter med skala: Overvej størrelsen og skalaen på dit arbejde og hvordan det kan påvirke betragterens oplevelse. Tag inspiration fra Rothkos store malerier, der kunne fylde en hel væg og skabe en overvældende oplevelse for beskueren.
  4. Skab rum og dybde: Brug farver og teknikker til at skabe en fornemmelse af rum og dybde i dit arbejde. Rothkos arbejder var ikke kun flade, men kunne give indtryk af rum og dybde, og du kan eksperimentere med at skabe en lignende effekt i dit arbejde.
  5. Skab en åndelig dimension: Overvej hvordan dit arbejde kan have en åndelig virkning på beskueren og åbne op for en dybere forståelse af det menneskelige sind og bevidsthed. Du kan integrere åndelige temaer og symboler i dine værker og skabe en forbindelse til en større universel visdom og åndelighed. Tag inspiration fra Rothkos eksperimenter med farve og lys i dit arbejde.

Scroll to Top